Mencegah lebih baik dari merawat ( BAHAYA TUALA WANITA )

selepas baca jangan lupa LIKE and SHARE untuk manfaat rakan2 yang lain

hai semua.. sy rasa entry kali ni sgt penting.selalo kte cita pasai muka je kan,.kali ni mengenai organ yang paling berharga, VAGINA..atau alat sulit
untuk abg2 yg view entry jgn risau.entry sesuai utk semua jantina.abg2 pun blh sampaikan kpd mak,kakak.gf kan ?
entry kali ni agak panjang.so terpulang la kt korang nak baca ke tak..tak paksa hehe..

selamat ke tuala wanita yang kita selalu pakai ?


Sebenarnya tuala wanita / pad yg ada di pasaran, bukanlah 100% kapas.Ia diperbuat dari serbuk kayu pulpa.Tuala wanita diperbuat daripada serbuk kayu pulpa yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntur berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu Dioksin. Apabila telah lembut, lapisan inilah yang dijadikan tuala wanita pakai-buang yang telah digunakan oleh wanita di seluruh dunia pada tahun 1970.
Serbuk kayu yg sama digunakan utk membuat keras dan tisu (sebab tu bila kita selesema doktor melarang kita lap flu dgn tisu kerana bimbang habuk dr tisu meresap masuk dlm rongga hidung. Itu baru hidung, bagaimana pula faraj yg amat sensitif.


Proses melembutkan serbuk kayu tadi bermula dan proses memutihkan tuala wanita itu memerlukan beberapa bahan kimia utk pelunturan warna. Mereka menggunakan bahan peluntur yg paling kuat, merendam dgn clorox dan beberapa bahan kimia lain.
Sesetengah bahan kimia tadi masih tertinggal dlm tuala wanita itu dlm proses pembuatan dan pelunturan berklorin itu. Selepas tu baru dibilas, dan digembur utk menaikkan rasa gebu pd tuala wanita itu.



Sebab tu bila kita pakai, terasa tebal sebab proses pengemburan itu tadi.
Selepas tu mana-mana syarikat tuala wanita mengambil bekalan tersebut dan mula mem'paten'kan tuala wanita mengikut paten masing2. Dah siap dipaten, dipasar dan dijual kpd pengguna dan pengguna seawal umur 10 tahun telah memakai pad ini tanpa menyedari kesan dan ancaman toksin yg akan dihadapi pd masa hadapan.

Jika kita memakainya dah pasti terdedah kpd ancaman tersebut.
Bayangkan bila usia menginjak 10 tahun dah mula pakai tuala wanita yg ada toksin.
Bahan2 kimia yg tertinggal td mula menyerap masuk dlm salur peranakan yg amat sensitif (sebagaimana habuk tisu masuk dlm rongga hidung).





Bila usia 30 tahun, kita dah mengunakan tuala wanita bertoksin selama 20 tahun. Keadaan ini yg menyebabkan masalah bau, lendir putih/kuning dan bermcm2 lg.
Lebih teruk lagi ia mengakibatkan masalah wanita spt fibroid, barah pangkal rahim, putaran haid tidak menentu (masalah kesuburan), kesemuanya berpunca dr sisa toksin ni tadi.

saya sertakan video cara tuala wanita di buat.. sgt sedih dan tkt melihat nya..
dari kertas mcm kte tulis nota kt kelas je.. wa... jaat nye 

video

Antara bahan kimia yang digunakan..agaknya berapa gelen yang digunakan??
Bagaimana Dioksin boleh meresap ke dalam rahim??
Darah haid yang keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau bukan kain kapas. Jika permukaan tuala wanita tersebut berlubang, maka gas toksin yang dibebaskan akan terus berhubung dengan kulit dan akhirnya menyebabkan jangkitan. Jika permukaan tuala wanita bertukar menggunakan kain kapas semulajadi, ia akan menyerap segala gas bertoksin. Ia akan mengelakkan daripada masalah jangkitan, alahan, gatal atau ruam. Darah haid mengalir dari uterus dan diserap oleh tuala wanita. Sejenis gas bertoksin yang dinamakan dioksin akan dibebaskan melalui sistem pemeluapan. Dioksin akan diserap kedalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya sampai ke ovari melalui tiup filopian.


gambar cancer servik

Biar benar nih..



Macam tak sanggup rasa nak pakai kertas recycle kan?.. Oleh itu tuan-tuan dan puan-puan moh cuba selidik tuala wanita yg kita pakai atau isteri kita pakai itu dibuat dari apa.
Caranya,
1. Keluarkan sedikit bahagian kandungan dalam tuala wanita (yg baru je tau)
2. Rendamkan dalam bekas yg berisi air, dan biarkan beberapa minit
3. Kacau dan lihat hasilnya



4. Sekiranya bahan tersebut dibuat dari kertas recycle, ia akan berkepal2..harap semua boleh bayangkan
5. Sekiranya pad tersebut dibuat dari kapas ia akan membentuk cara lain bukan berkepal seperti kertas.

Perkara penting yang hendak disampaikan di sini ialah, elakkan dari membeli pad yang dibuat dari kertas recycle kerana keburukannya. Kertas recycle ini selalulnya akan dicuci atau lebih teruk lagi di bleach supaya menjadi putih. Kesan jangka masa panjang adalah tidak baik untuk rahim wanita.Lagi 1 perkara penting..jgn la seronok sgt beli pad yag packed double dengan tawaran harga murah sbbnya pad2 tue dah expired (yg ni xtaw pulak kat pad sebelum ni ade letak expired date or x... pakai je!)
Keburukan lain juga, pad yang dibuat dari kertas recycle ini akan menyebabkan bau yang tidak menyenangkan, rasanya semua wanita yang telah baligh pasti arif dengan perkara ini.
Zaman mak2 kita dulu, rasanya mereka hanya menggunakan kain2 lama untuk dijadikan pad. Jarang kita dengar orang2 tua yang terkena kanser servik atau yang berkaitan dengan kanser rahim.dan pengalaman sy sendiri.sy pun mengunakkan kain untuk hari2 yang dah ringan dari hari ke 4-7.darah pun sikit.so guna kain.. kain ni agak mahal sikit. tp berbaloi n boleh di basuh.. opss sy tak jual ye.gambar dari google je hehe




Pesanan ikhlas , jangan berjimat dengan membeli pad yang murah yang dibuat dari kertas recycle kerana belanja yang tinggi kita kena tanggung kalau penyakit seperti kanser, discharge yg teruk yang datang kpd kita. Beringatlah.
antara jenama pad yang ok. tapi sy tak jamin..ramai yg berkata mcm tu.

SHE
bio sanitary pad
(search la google sendiri)


sy pun tak guna pad ni.sy guna pad biasa pada 1-3hari pertama.hari ke4 sy guna kain.. wlpn tak bertukar 100% tp ada juga langkah2 utk cegahkan? ko hado? hahaha..
selepas baca jangan lupa LIKE and SHARE untuk manfaat rakan2 yang lain
untuk tip lain ? klik sini 






3 comments:

..::Mi$s VicT0ry::. said...

thanx for the sharing dear..new input!! sbb tu kdg2 sy prefer pakai kain biasa sbgi ganti pad..

AIN NAZRI said...

saya skrg pakai pad jenis kain yang di tempah dan di jahit sendiri.. order online gak.. best sgt dah xde rasa gatal2

piranha2711 said...

yang dalam gambar tu dari kapas ke recycle???