Bahan yang bahaya di dalam kosmetik !


selepas baca klik LIKE and share !


Jadi wanita ni serba serbi nak kena jaga kan?. Korang nak kurus,body cantik dan kulit cantik. Cantik pun bukan senang macam petik jari....kekadang tu ade yang siksa dan perlu modal yang banyak.So,sama-sama la kita kongsi disini dan jadikan disini tempat untuk melepaskan masalah,apa yang tak puas hati tentang produk n servis dan nasihat juga cadangan boleh jek korang cita..blh inbox la..sy jwb mana yg sy tahu lah.mana sy tk taU.. sy tk jwb la..jom cita siki2 tntg produk yg mmang ampeh tok muka kita..
First korang semak label dulu ( mcam iklan nespray lak) heheh..

Cara memilih produk skincare yang sesuai:-
*ketahui jenis kulit korang.Jika tak tahu,dapatkan nasihat dari 'beautician' tentang jenis kulit muka kita.Selalunya nasihat ni percuma je
* pilih produk dari bahan yang korang boleh guna kerana ada individu yang alergi pada sesuatu bahan contoh Collagen.
* ketahui kesan yang korang mahukan dan lihat jika produk skincare itu memenuhi kehendak kita.
*seelok nya plih la produk bervitamin..
* JANGAN memilih produk yang mempunyai

*AHA,
*LIQUIDUM PARAFFINUM,
*PARAFFIN OIL ,
*PARAFFIN WAX,
*PETROLATUM,
*ETHYLPARABEN,
*P-PROPYLPARABEN,
*ISOBUTYLPARABEN
* MEKURI
Awas.. kimia ini yang berterusan atau digunakan dengan banyak (kepekatan yang tinggi) boleh mengakibatkan ‘hyperpigmentasi’ iaitu jeragat hitam pada kulit muka yang sukar dihilangkan


NAK MUKA JADI MCM NE KE HA !
Tolong ambik peduli tntg nama2 bhan di atas..walaupun nama die mmang tk sedap..n sebut pun belit lidah..tp die sgt2 bhaya !! hohohoh...

YANG PALING kerap yang ada dalam produk masa kini ialah..A.H.A (ekstrak limau, epal, tebu dan buah-buahan lain) bila guna kulit kte akan rasa pedih2.. Produk kulit secara pengelupasan boleh merosakkan kulit. AHA merupakan bahan pengelupasan yang kerap digunakan dalam produk kecantikan. Ia DIKATAKAN dapat mencantikkan kulit dan mengawet mudakan wajah. Konon nyA LA..
Tetapi AHA sebenarnya bertindak melalui proses peradangan kulit menyebabkan kulit menjadi merah, bengkak, terbakar, beruam serta gatal. BAHAN PSORALEN dalam ekstrak buah seperti limau dan epal juga akan merangsang kulit lebih mudah terbakar bila terkena pancaran serta haba matahari. Akibatnya kulit menjadi begitu nipis dan mudah luka.
Bahan AHA tidak sesuai digunakan di Malaysia. Cuaca panas dengan pancaran matahari terik akan menyebabkan kulit korang yang menggunakan bahan ini mula-mula menjadi radang, nipis dan akhirnya berpigmentasi. Kulit yang nipis dan rosak juga membawa risiko tinggi untuk mendapat penyakit kanser kulit.sbb ia gk adah pnca2 knp kulit korang cpt bebeno cun puith.. JANGAN KERANA INGINKAN KULIT MUKA YANG CANTIK, KORANG SANGGUP MENGGUNAKAN BAHAN KECANTIKAN YANG MEMUDARATKAN. ELAKKAN DARIPADA MENGGUNAKAN BAHAN PENGELUPASAN SEPERTI AHA. Wahh emo ni..

Korang g cepat msuk blik n tgk produk korang ada tak..bhan2 sy ckap ni?? ADA???. blh la tkaq la skang.. guna la produk2 less kimia.. tetapi produk yg mempunyai bahan mcm ni bila stop akan menyebabkan jerawat keluar,sbb produk ni selalo nye menahan jerawat dari keluar.sbb salah satu nya tnda2 kecil mka rosak dan sel kulit kte rosak ialah mcm sy ckap td..JERAGAT secara jujurnya..jeragat mmang sgt susah tok dihlang kan dlm wktu yg sgkat..


Sebaiknya sebelum korang menukar produk skincare yang lama kepada jenama yang lain,seeloknya korang berhenti dari memakai produk skincare apa-apa pun untuk tempoh seminggu.korang blh memakai cleanser (pencuci) dalam tempoh ini.Ini bertujuan supaya bahan aktif dari produk yang lama tidak bercampur dengan produk yang baru.Cara ini juga dapat membersihkan kulit wajah kita supaya produk skincare yang baru dapat meresap dan memberikan hasil yang bagus ..nice kan??

KESAN2 GUNA PRODUK NI :

SEMESTINYA JERAWAT !!
* Kesan lebam pada muka.
*Allergi pada kulit. *Berdengung dalam telinga. *Boleh menyebabkan mutasi pada sel - kemungkinan besar merbahaya pada janin. *Mata boleh menjadi kabur.
* kehitaman di bawah dagu atau dahi. * Timbul ruam-ruam atau bintik-bintik seperti biji nasi. * Bintik-bintik dan menggelupas.

Itu jela....sy blh tolong korang setakat yg sy tahu lah,, sy ,mintak maap kalo ada yg tak betoi..ni info dari apa yg sy bjlr.bkn main taip jek.. ok tq :D

^ insyallah..semua produk yg sy jual..tiada bhan2 seperti di atas.. trust me :D tq yea..jgn lupa LIKE AND SHARE UTK KAWAN ANDA YG LAIN. PESANAN. :: jgn tnya sy sama ada produk yg anda guna elok atau tidak..sbb sy tidak mengenaitahui bahan2 produk yg anda guna satu persatu.. SEMAK LABEL PRODUK ANDA sendiri


HADIAH PERCUMA UNTUK KORANG !

klik like mana2 status harini dan Sign up as FOLLOWER di www.dianpixy.com,

3 follower dan 3 LIKE bertuah akan mendapat alat pembersih wajah percuma.permenang akan di umumkan 22/2.2012 !!
,
bg yang tak tahu apa tu alat pembersih wajah. KLIK SINI

12 comments:

Anonymous said...

salam dian, klau syahirah lak cmne? n then safi hijau 2 ok ke?

Anonymous said...

salam dian, klau syahirah lak cmne? n then safi hijau 2 ok ke?

CIK MAY said...

kalau dah lame jadi follower sebelum ni tak de chance terpilih sebagai pemenang la ye

Miss Sue said...

wahhhh...semangat betol sue baca kalau bab macamni..hehehe..thanks for sharing..btw olay xpe kan ? pencuci muka sue pakai sabun beras..tak tulis plak mengandungi ape kat situ..huhu

Anonymous said...

tia amelia pn produk xelok gak ke??

R said...

Salam..methylparaben & propylparaben sama ke ngan ethylparaben & p-propylparaben?

Anonymous said...

Produk apa yg ok????....tolong beri pandangan....sume produk ada bhn2 kimia......

Anonymous said...

Tolong beri pendapat produk apa yg selamat dipakai?????

Morini Gi said...

hai, nak tanya boleh.. adakah produk yg ada bahan kimia (cth:propylparaben)100% berbahaya? Maksud sy, walaupun kimia tu digunakan dalam nisbah/kuantiti yg sedikit dlm produk adakah ia masih berbahaya?

Farha IbuCergas said...

Artikel lama ni. tapi bermanfaat.
kene belajar cari pencuci muka yang semulajadi.
pencuci muka yang semulajadi.

mungkin lambat kesannya pada jerawat.. tepi lebih selamat.

Anonymous said...

jika pakai bahan yg mengandungi bahan2 yg bahaye mengambil maae berapa lama bahan2 ini aktif dlm badan sblm terjadi kanser dll...tlg jwb sesiapa yg thu..

Fisya Yusof said...

Info yang lama ni tp amat bermanfaat..

Biar cari produk yang lambat nampak kesan asalkan selamat